Is it time to create an official blog for your company or your business, 6 reasons you might be convinced
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

قد تكون من أولئك الذين راودتهم فكرة إنشاء “مدونة رقمية”، ذلك الفضاء الحر الذي من خلاله تعبر عن آرائك وتحول بعض مشاعرك إلى كلمات مكتوبة يقرأها العابرون من مختلف أنحاء العالم، نحن نتحدث الآن عن المدونات الشخصية، تلك التي تتبع الشخص نفسه وتحمل اسمه وتعبر عن رأيه فقط، لكن قد تكون المدونة متخصصة في مجال من المجالات، مدونة تقنية أو صحية أو في أي مجال تهتم به وتدون فيه ملاحظاتك أو حتى الدروس التي تريد نقلها إلى جيل آخر ممن يسلك نفس الطريق ويبغي نفس الهدف.
هنالك نوعية ثالثة من المدونات، إنها تلك التابعة للشركات والمؤسسات أو أي جهة أخرى تقدم خدماتها عبر الانترنت أو خارجه، مدونات قد يكتب فيها شخص أو فريق، لكن الصفة المشتركة أنهم يعملون براتب شهري أو أجرٍ محدد يتم الاتفاق عليه مسبقاً (أو قد يكون صاحب العمل هو من يكتب فيها)، أما من يدفع تكاليف الكتابة في تلك المدونات فهم أرباب الأعمال بالتأكيد، لكن كما نعلم أن أي صاحب عمل لن ينفق المال إلا وهنالك فائدة عائدة للشركة أو المؤسسة، فما هي الفوائد يا ترى من المدونات والتدوين في مجال المال والأعمال ؟
1. التسويق بالمحتوى
الفائدة الأولى معروفة جيداً لدى خبراء التسويق الرقمي، فالتسويق في شبكة الانترنت يتم عبر طرق منها التسويق بالمحتوى، حيث يشغل هذا النوع اهتماماً كبيراً وخاصة في الفترة الأخيرة، ويعرف أهميته الكبيرة أولئك المتخصصون في علم الـ(سيو) أو (SEO) الذي يهتم بتهيئة المواقع وصفحات الانترنت لمحركات البحث التي أهمها (قوقل).
المراكز الأولى في صفحات محركات البحث هو حلم المواقع الرقمية، فالتواجد في المقدمة يعني جلب زوار أكثر إلى صفحات الموقع، وكلما زاد عدد الزوار زادت إمكانية الربح وكسب العملاء، إذا الهدف هو جلب أكبر عدد من الزوار إلى صفحات الموقع، لكن أين هي تلك الصفحات أولاً كي يتم جلب الزوار إليها ؟ هل يكفي 4 أو 5 صفحات تحكي عن منجزات الشركة وقائمة منتجاتها أو حتى تاريخها الذي لا يهتم به أحد ؟ لا، بل يجب أن يكون هنالك محتوىً دسم يجلب القراء إليه، محتوىً متعلق بمجال وتخصص الشركة أو المؤسسة، والحل الأفضل لصناعة المحتوى المتجدد هو (التدوين).
التديون هو التزام واستمرار، مهمة أنت على موعد معها كل أسبوع أو شهر، في كل مرة تكتب فيها مقالة (تدوينة) دسمة أنت تدعم المحتوى العربي على شبكة الانترنت وتزيد من قوته، وفي نفس الوقت تدعم قوة موقعك وثبات أقدامه على شبكة الانترنت، تزيد من فرصة إمكانية رؤيته والوصول إليه، فهنالك آلاف أو ملايين العملاء المستهدفين الذين يتجولون في فضاء الانترنت دون أن يعلموا بتواجدك الرقمي أو خدماتك المقدمة، وقد يكون السبيل لجذب البعض منهم هو في مقالة جيدة أو تدوينة تظهر في نتائج البحث فيدخلون ويقرأون ثم يتجولون في الموقع ويتعرفون على المنتجات أو الخدمات المقدمة.
2. توطيد العلاقة وبناء الثقة
من أهم ما يدفع الشخص لشراء ذلك المنتج بالتحديد دون غيره من المنتجات هو ثقته فيه وفي جودته، بل يتعدى الأمر مسألة الجودة إلى الثقة في الجهة القائمة خلف المنتج أو الخدمة، قد يكون شخص أو جهة لها صيتها الحسن وسمعتها الجيدة، ومما تحرص عليه كل شركة أو رب عمل هو أن يزرع الثقة في نفوس العملاء المستهدفين والمهتمين، وأحد وسائل زرع الثقة هو (التدوين).
كيف تكون الكتابة إحدى وسائل توطيد العلاقة بين الشركة والعملاء؟ ببساطة: الثقة تُبنى والعلاقة تقوى كلما تعرف كل طرف على الآخر، أما من ناحية الشركة فهي تعرف الكثير عن العملاء وتجري الأبحاث كي تتعرف على ميولهم وآرائهم حول ما تقدمه من منتجات أو خدمات، ويبقى أن يعرف الفرد أو العميل عن الشركة ومن يقف خلفها، وهنا يأتي دور المدونة.
عبر المدونة تنقل الشركة بعض الجهود التي تمت والمسارات التي سُلِكت حتى وصل المنتج إلى ماهو عليه، وعبر المدونة تعرض الشركة الكثير من القصص التي تختفي عن المستهلك خلف جدران المكاتب وردهات المباني، إن الكتابة في الدونة يحول الشركة من ماكينة لجذب الأموال إلى مؤسسة لها أهداف خلاقة ورؤى تتضح أكثر وأكثر كلما نشرت تدوينة أو كتبت مقالة.
3. صوت للشركة ومنصة للرد
حين يتحدث الناس عن الشركة أو عن أحد منتجاتها (وخاصة بالسلب) هنا يأتي دور الشركة كي ترد وتوضح الحقائق أو تبين ما خفى عن العامة، وحينها لن تبحث الشركة عن موقع إخباري لتنشر فيه بياناً صحفياً إن كانت تمتلك مدونة خاصة بها، بل ستكتب ردها في مدونتها ثم ترسل الرابط للمواقع الإخبارية، وسيبقى كلامها محفوظاً وموثقاً في تلك الصفحات الرقمية وعبر رابطها الرسمي الذي لا يمتلك أحد التحكم به.
أن تمتلك الشركة مدونة كأن تمتلك صوتاً مسموعاً، فلغة الشركات هي لغة الأرقام التي لا يفهمها -ولا يهتم بها- الكثير من البشر، لكن المدونة تمنح الشركة أو المؤسسة صوتاً من خلاله تتحدث إلى العملاء والمتابعين، لذلك نرى أكثر الشركات التقنية الكبرى اليوم لديها مدونات، فيسبوك وقوقل وتويتر وغيرها من الشركات، بل أن قوقل قد أنشأت لكل خدمة من خدماتها الأساسية مدونة بحيالها لتعبر عن صوتها وعن لسان القائمين عليها، فهنالك مدونة خاصة لليوتيوب، وأخرى للجيميل، وثالثة للأندرويد وغيرها الكثير (يمكن العثور على جميع مدونات وصفحات قوقل الرسمية عبر هذا الرابط أو هذه الصفحة).
4. منصة إعلامية مجانية
هل تنوي إطلاق منتج أو خدمة جديدة؟ إذاً أكتب عنها تدوينه، هل أطلقت نسخة جديدة للمنتج وأضفت إليه العديد من المميزات؟ إذاً أكتب عنه تدوينة جديدة. عبر المدونة يمكنك الإعلان عن منتجاتك الجديدة أو عن تلك الميزات المستحدثة في الإصدارات الحديثة، ستكتب وتصف منتجك كما يحلو لك، ستضيف الصور والفيديوهات وتحرر المقالة بالطريقة الأنسب والأكثر جذباً لتكون واحدة من وسائل التسويق والإعلان لمنتجك الجديد، وعندما تكون الصفحة مليئة بالمحتوى المتعدد في أشكاله وألوانه، وبصياغة وتنسيق جيدين، فإن احتمال صعود تلك الصفحة في نتائح قوقل ستكون كبيرة، وهذا يعني زوار وعملاء أكثر.
قبل أيام أطلقت قوقل نسخة جديدة منتطبيق اليوتيوب المخصص للأطفال، فيه بعض المميزات والخصائص الجديدة، وقد استخدمت مدونة اليوتيوب الرسمية للإعلانعن هذا التحديث الجديد، ثم تناقلت المواقع الإخبارية المهتمة بالتقنية هذا الخبر وأضافات رابط التدوينة كمصدر للخبر، وبهذا يمكن للقارئ الرجوع للمحتوى الأصلي الذي كتب وحرر بطريقة جيدة.
5. مساحة أوسع للنشر
في الشبكات الاجتماعية أنت مقيد بعدة قيود، قد يكون بعدد الأحرف كما في تويتر، أو بنوعية المحتوى كما في اليوتيوب الذي لا يقبل إلى المحتوى المرئي، وحتى في تلك الشبكات التي تقبل كل شيء تقريباً (مثل الفيسبوك)، لم يعد المستخدم متشوق لقراءة المنشورات الطويلة، فهي تأتي بدون بهارات (بدون تنسيق للنص أو تقسيمات موضوعية)، لكن في المدونة أنت قادر على تقسيم المقالة الطويلة وإضافة الصور والمقاطع الصوتية والمرئية بكل بساطة.
في المدونة لديك مساحة أوسع للنشر، يمكن أن تكون المدونة هي الواجهة الخلفية لمنزلك، وعبر الشبكات الاجتماعية أنت فقط تعرض مقتطفات، ثم تحيل من يهتم بالموضوع إلى رابط المقالة الأصلية، لكن بدون مدونة؛ أنت محكوم بقواعد وقوانين الشبكات الاجتماعية، وواقع تحت رحمتها، بل أنها قد تجلب بعض إعلانات المنافسين فوق أو تحت منشورك وهذا ما يزيد الأمر سوءً، وحينها لا يبقى أمامك للهروب من ضيق الشبكات الاجتماعية، إلا فضاء المدونات الواسع.
6. إثبات الأهلية والبراعة
حين يقرر العميل طلب الخدمة، سيختار المقدم الأبرع، الذي لديه شواهد تدل على أنه الأكثر أهلية لتقديم تلك الخدمة، وعندما تمتلك أنت مدونة تابعة لعملك الخاص تكتب فيها في مجال تخصصك (الذي يطابق مجال عملك)، وعبرها تنشر مقالات ذات قيمة معرفية كبيرة، فأنت بذلك تصنع أحد الشواهد المهمة على إحاطتك بهذا العلم أو هذه المهارة، ولن يتردد العميل بعدها أن يطلب الخدمة منك أنت دون غيرك.
التدوين بشكل عام هو أحد إثباتات الجدارة، قد تكون شهادات الخبرة إحدى الوسائل التي يعتمد عليها المدراء عند تقييم الشخص المتقدم لوظيفة جديدة، لكن قد يغني عن ذلك وجود سجل حافل من الكتابة الجيدة في نفس المجال، فالشخص لن يبدأ بتعليم الآخرين فنون الصنعة إلا بعد أن يصل إلى درجة عالية من الإجادة، أما في عالم الشركات، فالشركة لن تبدأ بالكتابة في مجال تخصصها إلا بعد أن ترسخ أقدامها في مجالها الذي تنشط فيه، والعميل سيفضل الأشجار الراسخة جذورها في عمق الأرض عن تلك الشجيرات الصغيرة التي لا يزال عودها رطباً وجذورها صغيرة.
وأخيراً … هنالك فوائد أخرى يمكن أن تجنيها من خلال المدونة الرسمية التابعة لعملك أو مشروعك، منها أنك ستتلقى تغذية راجعة (Feedback) على المنتجات والخدمات المقدمة، فكل مقالة يمكن التعليق عليها وإبداء الرأي، ثم إن ممارسة التدوين تساعد على صقل مهارة التعبير والكتابة، وهي المهارة التي كانت ولازالت إحدى مظاهر الحضارة الإنسانية.
You may be one of those who came up with the idea of creating a "digital code," that free space through which you express your opinions and turn some of your feelings into words written by passersby from around the world. We are now talking about personal blogs that follow the same person, But the blog may be specialized in any of the fields, technical or health blog or in any area of interest and write down your notes or even the lessons you want to transfer to another generation who follow the same path and wants the same goal.
There are three types of blogs, those that belong to companies and institutions or others that offer their services online or offline, blogs where a person or team may write, but the common denominator is that they work with a monthly salary or a specific wage that is agreed upon in advance (or may be the employer) He is the one who writes in it), and those who pay the costs of writing in those blogs are certainly employers, but as we know that any employer will not spend money only and there is benefit to the company or institution, what are the benefits of blogging and blogging in the field of money and business?
1. Marketing content
The first benefit is well known to digital marketing experts. Marketing on the Internet is done by means of content marketing, which is of great interest, especially in the recent period, and is of great importance to those specialized in SEO or website design. And Internet pages of search engines, most notably (Google).
The first place in search engine pages is the dream of digital sites. Being in the forefront means bringing more visitors to the pages of the site. The more visitors, the greater the profit potential and win the customers. If the goal is to bring the largest number of visitors to the pages of the site, To bring visitors to it? Is it enough 4 or 5 pages to tell about the company's achievements and list of products or even history, which does not care about anyone? No, there must be a lot of content that brings readers to it, content related to the domain and specialty of the company or organization, and the best solution for the renewable content industry is (blogging).
Adherence is a commitment and a continuation, a task you have an appointment with every week or every month. Every time you write a blog article, you support the Arabic content on the Internet and increase its strength. At the same time, it supports the strength of your site and its stability on the Internet. There are thousands or millions of targeted customers roaming the internet without knowing your digital presence or services. The way to attract some of them may be in a good article or a blog post that appears in the search results. They enter, read, and then walk around the site and learn about Products or services provided.
2. Consolidate the relationship and build trust
The most important thing to pay a person to buy that particular product without other products is his confidence in quality, but beyond the issue of quality to the confidence in the entity behind the product or service, may be a person or entity has a good reputation and good reputation, and the concern of each company Or employer is to instill trust in the hearts of targeted and interested clients, and one way to instill confidence is (blogging).
How is writing one way to strengthen the relationship between the company and customers? Simply put, trust is built and the relationship grows stronger as each party knows the other. On the company's side, it knows a lot about customers and conducts research to identify their preferences and opinions about the products or services they provide. It remains to be known to the individual or the client about the company and who is behind it. The role of the blog comes.
Through the code, the company moves some of the efforts that have been made and the paths that took place until the product reached what it is. Through the code, the company offers many stories that disappear from the consumer behind the walls of the offices and the lobbies of the buildings. The writing in Donna turns the company from a machine to attract money to an institution with creative goals More and more insights emerge whenever you publish a post or write an article.
3. Voice of the company and platform to respond
When people talk about the company or one of its products (especially negative) here comes the role of the company to respond and clarify the facts or show what is hidden from the public, and then the company will not search for a news site to publish a press statement if it has a blog of its own, Blog and then send the link to news sites, and will keep her words saved and documented in those pages and through the official link that no one has control over it.
The company has a voice code that speaks to customers and followers, so we see that most of the major technology companies today have codes, Facebook, Google, Twitter and other companies, and that Google has created for each service of the basic code written to express their voice and the words of those who have it, there is a special blog for YouTube, and other for the Gmail, and the third of Android and many more (all official blogs and pages can be found through this Link or this Page).
4. Free media platform
Are you planning to launch a new product or service? If I write about it, did you launch a new version of the product and add many features? If I write a new entry. Through the blog you can advertise your new products or features that are new in the latest versions, write and describe your product as you wish, you will add photos and videos and edit the article in the most appropriate and attractive way to be one of the marketing and advertising for your new product and when the page is full of multiple content in its forms and colors , And in good wording and coordination, the probability of that page rising in Google's results will be great, meaning more visitors and customers.
A few days ago Google launched a new version of the YouTube application for children, which has some new features and features, has used the official YouTube blog to announce this new update, and then news sites interested in technology this news and added link post as a source of news, so the reader can return to the original content that was written and edited in a good way.
5. A wider area for publication
In social networks, you are restricted by a number of restrictions, such as the number of characters in Twitter, the quality of the content as in YouTube that does not accept visual content, and even in those networks that accept almost everything (like Facebook), the user is no longer eager to read long publications , They come without spice (without formatting text or thematic divisions), but in the blog you are able to split the long article and simply add pictures, audio and video.
In the blog you have more space to publish, the blog can be the backend of your home, and through social networks you only display snippets, then refer those who care about the subject to the original article link, but without a blog; you are governed by the rules and rules of social networks, It may bring some ads from competitors above or below your posts and that makes it worse, and then you do not have to run away from the tight social networks, only the vast blogosphere.
6. Demonstrate competence and proficiency
When the client decides to request the service, he will choose the best provider, who has the evidence that he is the most qualified to provide the service, and when you own a blog for your own business that you write in your field (which matches your work area) This makes one of the important evidence to inform you of this flag or this skill, and will not hesitate after the customer to request service from you without you.
In general, blogging is a merit proof. Experience certificates may be one of the tools that managers rely upon when evaluating a new job applicant. However, there may be a good record of good writing in the same field. In the corporate world, the company will not begin to write in its field until it has established its footprint in the field where it is active. The client will prefer rooted trees deep in the ground to those small shrubs that are still wet and have small roots.
Finally, there are other benefits that you can derive from the official blog of your business or project, including feedback on the products and services provided. Each article can be commented on, and the practice of blogging helps to refine the skill of expression and writing. Skill that has been and remains one of the manifestations of human civilization.

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق